| 
			 Naše bohoslužba 
			Husitská bohoslužba 
			Revidovaná liturgie Karla Farského Církve 
			československé husitské s přihlédnutím k Farského Českému misálu z 
			roku 1920 a původní liturgii. Praha 2009  
			„Pročež pravím, že naději v Krista Ježíše 
			chovaje, odhodlán jsem, až poznám způsob, setrvati při pravdě až do 
			smrti se svatých a vaší pomocí… Sami tedy slavní mučedníci, takto 
			sdružení u Krále slávy, nechť ráčí přimlouvati se za nás, abychom 
			posíleni jsouce jejich přispěním, jich slávy byli spoluúčastni, 
			snášejíce pokorně, cokoliv Bůh všemohoucí k našemu lepšímu nám zde 
			snášeti ustanoví. Amen.“ Jan Hus 5.června 1415  
			
			„Pán Ježíš v tu noc, kdy byl zrazen, vzal 
			chléb, vzdal díky, lámal jej a řekl: Toto jest mé tělo, které se za 
			vás vydává; to čiňte na mou památku. Stejně vzal po večeři i kalich 
			a řekl: Tento kalich je nová smlouva, zpečetěná mou krví; to čiňte, 
			kdykoli budete píti, na mou památku. Kdykoli tedy jíte tento chléb a 
			pijete tento kalich, zvěstujete smrt Páně, dokud on nepřijde.“ 
			/1.Korinťanům 11, 23-26/  
			Texty, které čte, modlí se, zpívá:  
			
			Památce patriarchy husitské církve Karla 
			Farského a všech, kdo v životě Československé církve husitské 
			pracovali na její liturgii.  
			ThMgr. M. Skočdopole, ThMgr. J. D. Došek, 
			ThMgr. L. Pliska  
			Přípravné modlitby duchovního 
			Původně v katolické mši, ze které K. Farský 
			vychází, byly již součástí liturgie. Kněz se spolusloužícími se je 
			modlil na počátku „stupňových modliteb“ u stupňů před oltářem – 
			tehdy zády k lidu (výraz toho, že kněz je z lidu a že hovoří k 
			Hospodinu za obec). Duchovní se zde modlí, aby nehodně nepřistupoval 
			před Boží tvář.  
			
				- 
				
K: Ve jménu Otce +, i Syna, i Ducha svatého. 
			Amen. Přistoupím k Božímu oltáři. - k Bohu, zdroji své jásavé 
			radosti.   
			 
			Žalm 43  
			Dopomoz mi, Bože, k právu, ujmi se mého 
			sporu, dej mi vyváznout před bezbožným pronárodem, před člověkem 
			záludným a podlým! - Tys přece moje záštita, Bože. Proč zanevřel jsi 
			na mě, proč stále chodit mám zármutkem sklíčen v sevření nepřítele? 
			Sešli své světlo a svoji věrnost: ty ať mě vedou, ty ať mě přivedou 
			k Tvé svaté hoře, k příbytku Tvému, - a já tam přistoupím k Božímu 
			oltáři, k Bohu, zdroji své jásavé radosti, a hrou na citaru Ti budu 
			vzdávat chválu, Bože, můj Bože! Proč se tak trpce rmoutíš, má duše, 
			proč ve mně úzkostně sténáš? - Na Boha čekej, opět mu budu vzdávat 
			chválu, jemu, své spáse. On je můj Bůh. Sláva Otci, i Synu, i Duchu 
			svatému. - Jako byla na počátku, i nyní i vždycky a na věky věků. 
			Amen. Přistoupím k Božímu oltáři. - K Bohu, zdroji své jásavé 
			radosti. Naše pomoc + je ve jménu Páně. - Který učinil nebe i zemi. 
			Amen.  
			Úvodní obřady 
			Vstupní zpěv - Píseň ze zpěvníku (1. sloka) 
			Duchovní, přistupuje ke stolu Páně, shromáždění povstane a společně 
			zpívají.  
			
			  
			Blansko – Husův sbor, než přichází kněz, 
			shromáždění povstane.  
			Pozdrav: duchovní po požehnání se křížem 
			rozepne ruce  
			
			
			  
			Blansko – Husův sbor, apoštolský pozdrav, 
			shromáždění sedí.  
			Úvodní modlitby (stupňové):  
			
				- 
				
K: Blahoslaveno 
			buď, ó Bože, Království Tvé v nás a mezi námi po věky věků.  
				 
				- 
				
O: Bůh v 
			nás a my v Bohu.   
				- 
				
K: Bože věčný, rty i srdce naše otevři.
				  
				- 
				
O: Neboť 
			duch náš touží povznésti se k Tobě v zbožné modlitbě.   
				- 
				
K: Upřímně se 
			Tobě z hříchů vyznat a vin svých.   
				- 
				
O: Tobě prosby přednést, chválu 
			vzdát i vroucí dík.   
				- 
				
K: Bože dobrý, proto k upřímnosti probuď duše 
			naše!   
				- 
				
O: Aby duch náš viny prost povznesl se k Tobě obětí čistou. 
				-   
			 
			Uvedení do bohoslužby a úkon kajícnosti 
			(confiteor):  
			Vstupní antifona - z misálu  
			Po přečtení antifony, duchovní několika slovy 
			uvede věřící do slavení liturgie; doznání vin se může vynechat při 
			vloženém křtu nebo svátosti manželství. V den slavení svátosti 
			pokání se vkládá do tohoto místa.  
			duchovní má sepnuté ruce  
			
				- 
				
D: V tichém 
			zamyšlení zpytuj každý své svědomí. Přiznej Pánu Bohu svůj hřích a 
			viny a pros jej za odpuštění. Smiř se, se svým nebeským Otcem, a 
			pokud na tobě záleží, i se svými bližními. Je totiž psáno: 
			"Vyznávejte hříchy jeden druhému a modlete se jeden za druhého." 
			(Jakubův list 5, 16; 1J 5, 16)   
			 
			
			  
			Brťov, ztišení a chvíle vnitřní zpovědi.  
			  
			Všichni společně říkají  
			
				- 
				
K+O: Bože, Otče 
			předobrý! Tys nás stvořil k obrazu a podobenství svému a proto máme žíti podle svaté vůle Tvé a s Tebou spolupracovati na Tvém díle, 
			Tvůrce všemocný. My však často nedbáme svých povinností a svévolnými 
			činy rušíme zdar Tvého tvoření Tobě k necti, bližním svým a sobě na 
			škodu a hanbu. Proto upřímně se přiznáváme (bijí se v prsa) k 
			pokleskům a hříchům svým a ze srdce jich litujíce, prosíme Tě: 
			Odpusť nám a sílu poskytni, abychom se k Tobě vrátili, byli opět 
			Tvými dítkami a se svatou Tvou vůlí sjednoceni směli podíl bráti na 
			Tvém Království.   
			 
			Zpívá se:  
			
				- 
				
K: Hospodine, z hloubi srdce 
			litujeme, že provinili jsme se před Tebou.   
				- 
				
O: Odpusť nám a v našem 
			úsilí o nápravu nás posiluj.   
				- 
				
K: Prosíme Tě, rozjasni již tvář svou 
			nad námi.   
				- 
				
O: Aby záře lásky Tvé a pravdy Tvé nám opět zradostnila 
			život náš.   
				- 
				
K: A my s Tebou usmířeni s radostí se věnovali dílu 
			svému.   
				- 
				
O: V síle Tvé a s Tebou, Hospodine.  
				 
				- 
				
Duchovní uzavírá úkon kajícnosti prosbou v 
			jistotě zaslíbeného Božího odpuštění: duchovní má rozepjaté ruce  
				 
				- 
				
K: 
			Smiluj se nad námi, všemohoucí Bože, odpusť nám hříchy a doveď nás 
			do života věčného.   
				- 
				
O: Amen.   
			 
			Případné udělení rozhřešení (absoluce): z 
			Agendy CČSH v rámci liturgie  
			
			Píseň ze zpěvníku (2. sloka)  
			
			
			  
			Blansko – Husův sbor, 
			lektorka čte biblický 
			text.  
			První čtení:  
			Lektor čte první čtení z Bible, které se 
			zakončí prostým: Amen.  
			Kyrie (tužby):  
			
				- 
				
K: S myslí mírnou a pokojnou modleme se k 
			Hospodinu!   
				- 
				
O: Kyrie eleison.   
				- 
				
Kyrie (tužby) - z misálu nebo obecné:  
				 
				- 
				
K: Za mír celého světa, za 
			sjednocení všech církví, za vlast i národ, modleme se k Hospodinu. 
				  
				- 
				
O: Gospodi, pomiluj. K: Za nemocné, umírající, za nešťastné, 
			stísněné, za živé i zemřelé, modleme se k Hospodinu.   
				- 
				
O: Smiluj se, 
			Hospodine.   
			 
			Přímluvy (tužby) podle misálu je možné 
			doplnit přímluvami za konkrétní potřeby obce (farnosti), 
			jednotlivých věřících i osobními přímluvami přítomných. Na 
			jednotlivé modlitby a přímluvy potom shromážděná obec odpovídá 
			zpěvem: Smiluj se, Hospodine!  
			  
			
			
			  
			Blansko 
			–Husův sbor, přímluvné modlitby, podílejí se na nich zástupci 
			jednotlivých společenství z farnosti 
			Gloria (Přispěj nám):  
			V obdobích advent, vánoce, půst a velikonoce 
			má tato modlitba měnící se nápěvy a textové úpravy.  
			
				- 
				
K: Přispěj nám, sílu dej a v dobrém nás 
			zachovej, svatý Bože, svou milostí. Pane Bože náš, Tvoje moc je 
			nevýslovná a milosti síla nevypravitelná, Ty sám podle řádu lásky 
			své shlédni na nás v tomto našem sboru, prokaž i nám štědrou milost 
			svou a požehnej dědictví svému. Neboť Tobě jen náleží veškerá čest i sláva, 
			Otci, Synu, Duchu svatému po věky věků.   
				- 
				
O: A mír a pokoj lidem dobré vůle na 
				zemi.    
			 
			Vstupní modlitba (kolekta):  
			Souhrnná modlitba dne. Měl by ji přednést 
			předsedající duchovní. Tato modlitba je také (tématicky) modlitbou 
			před čtením z Písma (před celou bohoslužbou slova).  
			Vstupní modlitba - z misálu  
			
			
			  
			Boskovice - kostel, ztišení při vstupní 
			modlitbě.  
			Bohoslužba slova 
			Druhé čtení (epištola): Lektor čte první 
			čtení z bible, které se zakončí prostým: Amen. 
			 
			 
			
			
			  
			
			Blansko – Husův sbor, Lektor čte biblický text.
			 
			  
			Blahoslavenství: (převzato z východní 
			liturgie).  
			Duchovní i obec střídavě, podle liturgické doby, zpívají 
			v době vánoční:  
			
				- 
				
K: Blahoslavení skromní duchem, neboť jejich je 
			Království Boží. Blahoslavení čistého srdce, neboť oni Boha vidět 
			budou. Blahoslavení lidé tiší, neboť oni světem vládnout budou. Dnes 
			radujte se a veselte, neboť v nebi máte odměnu svou.   
			 
			V čase postu, utrpení a umučení Páně: 
			 
			
				- 
				
K: Blahoslavení lkající, neboť oni potěšeni budou. Blaze těm, jimž 
			křivda se děje, neboť jejich je Království Boží. Blaze, jimž svět 
			pro to zlořečí, že rozhodli se jíti za Kristem. Dnes radujte se a 
			veselte, neboť v nebi máte odměnu svou.   
			 
			V čase vzkříšení a zjevování Páně a v době 
			svatodušní:  
			
				- 
				
K: Blahoslavení milosrdní, neboť oni také milosrdenství 
			dojdou. Blaze těm, kdo žízní po pravdě, neboť jejich touha přec bude 
			ukojena. Blaze těm, kdo působí pokoj, neboť oni jistě dětmi Božími 
			již jsou. Proto radujte se a těšte, neboť nebe v duši vaší bude 
			odměnou.   
			 
			Duchovní před čtením Evangelia, v závěru 
			Blahoslavenství, může tiše říkat:  
			
			obec povstane  
			
			
			  
			Blansko, čtení evangelia.  
			  
			Duchovní čte text evangelia a zakončí slovy: 
			 
			
			obec usedne  
			Kázání (homilie):  
			Vyznání víry (credo): Společně říkají 
			duchovní i lid, o Hodech Božích, liturgických svátcích a svědcích 
			Páně se Vyznání víry zpívá, viz píseň č. 1, střídavý dialog kněze a 
			shromáždění.  
			
				- 
				
K+O: Věříme v Boha jednoho, Ducha věčného a Tvůrce 
			všeho, Otce Ježíše Krista i Otce našeho, jenž od věčnosti vládne 
			královstvím duší našich. Věříme v Ježíše Krista, Syna Božího, Světlo 
			ze Světla, Život ze Života, jenž od Otce přišel, životem svým zlo 
			světa i smrti přemohl, aby nám získal království Boží věčné. Věříme 
			v Ducha Božího, jenž od věčnosti do věčnosti vše oživuje, v Ježíši 
			Kristu se zjevil, skrze proroky a otce naše mluvil a v nás chce 
			přebývat. Věříme v život věčný, Dobra, Pravdy a Krásy tak, jako jsme 
			přesvědčeni o smrti zla i zlých. Věříme, že Otec nebeský nás proto 
			stvořil, abychom, Ducha Božího v sobě majíce, šťastni byli, život 
			Pravdy žili, Pravdy Boží hájiti se nebáli a života věčného tak jistě 
			dosáhli. Tak staň se!   
			 
			
			  
			Rudice - kaple, nasloucháme kázání. 
			 
			Slavení večeře páně 
			Zpěv k přípravě darů - ♫ Píseň ze zpěvníku 
			(3. sloka)  
			Během 3. sloky písně mohou přinést věřící 
			chléb a víno a příp. i sbírku ke Stolu Páně.  
			OBĚTOVÁNÍ (ofertorium, přinášení darů)  
			Může být uvozeno vhodným biblickým veršem (1 
			Petrova 2, 4 – 5; Římanům 12, 1; Žalm50, 23):  
			
				- 
				
K: Přinášíš-li tedy 
			svůj dar na oltář a tam se rozpomeneš, že tvůj bratr nebo sestra má 
			něco proti tobě, nech svůj dar před oltářem a jdi se nejprve smířit 
			se svým bratrem či sestrou; potom teprve přijď a přines svůj dar. 
			(Matouš 5, 23 – 24)   
				- 
				
K: V míru a pokoji podejme srdce svá Bohu v 
			oběť svatou   
				- 
				
O: Na usmířenou a v oběť chvály!  
				 
			 
			kněz rozloží ubrousek (korporál) – není-li 
			již vše rozloženo, postaví na něj odkrytý kalich a paténu s velkou 
			hostií; nalije do kalichu víno a trochu vody, pozdvihne kalich a 
			hostii a pokračuje:  
			
			  
			Rudice - kaple, kněz pozdvihuje kalich a 
			hostii.  
			  
			Modlitba nad dary (secreta, superoblata):  
			Modlitba nad dary má tento neproměnný 
			Farského úvod a závěr. Vkládá se proměnná modlitba nad "oddělenými" 
			dary z misálu.  
			
				- 
				
K: Všemohoucí Bože, věčný Dárce života, Tobě 
			předkládáme z ušlechtilých darů země a svého díla tento chléb a 
			kalich vína s prosbou, abys obojí v Duchu svatém posvětil spásnou 
			přítomností svého Syna. Vyznáváme, že jen z Tvé vůle a lásky žijeme, 
			tak, jak v nás toto poznání víry obnovil náš Pán a Spasitel Ježíš 
			Kristus.   
			 
			Modlitba nad dary - z misálu  
			
			Eucharistická modlitba 
			Eucharistické modlitby (anafory) je možno 
			měnit podle liturgického roku. U každé anafory je upozorněno na to, 
			pro jaké období je vhodná a zda má svou vlastní prefaci či nikoli.
			 
			Preface (mešní chvalozpěv): začíná dialogem 
			před prefací  
			kněz má rozepjaté ruce a za zpěvu ruce 
			pozdvihne  
			
			Preface - z misálu  
			Preface (předzpěv, chvalozpěv) zahajuje 
			děkovnou eucharistickou modlitbu (anaforu). Je v misálu pro každou 
			liturgickou dobu. Následující preface jsou od Dr. K. Farského:  
			kněz má rozepjaté ruce  
			Preface vánoční pro dobu od Božího Hodu 
			vánočního 
			
				- 
				
K: Vpravdě je důstojné a správné, dobré a spasitelné, 
			svatý Otče, všemohoucí věčný Bože, abychom Ti, se srdci 
			pozdviženými, v radosti celé země, zpívali děkovnou píseň. Tobě 
			dnes: že jsi před zraky mocných národů zjevil nám malým pravdu a 
			svou spravedlnost. Neboť z temnoty noci nám zasvítil den posvěcený, 
			zářící, jenž dává sestoupit nebesům do duše člověka, aby odvěký 
			hřích zloby a slabosti byl z nás sňat novým zrozením v Ježíši 
			Kristu. A proto se všichni veselte s námi u těch památných jeslí, v 
			nichž leží Dítě, jehož jméno je: Rádce přepodivný, Pán míru, Syn 
			Boží, Král slavný: A hle, už nám také nese spásu, on, Svatý, Silný. 
			Proto se všemi nebeskými zástupy zpíváme píseň o Tvé slávě a voláme: 
			Svatý, Svatý, Svatý…   
			 
			Preface postní pro dobu od Popeleční středy: 
			
				- 
				
K: Bože, Otče, Ty, 
			jenž jsi věčným zdrojem veškerého života. Ty svou vůlí křísíš všecko 
			mrtvé k životu. Udržuješ a vedeš všecko ke svému cíli, od zářivého 
			krystalu ledu až po dálavy hvězdných světů stejně jako všechno na 
			zemi. Ten cíl a smysl všeho je Ježíš Kristus, Tvůj Syn, náš Pán a 
			Spasitel. Stvoř v nás tedy, Bože, Duchu věčný, nová srdce, abychom 
			si vždycky znovu a znovu byli vědomi svého úkolu, abychom plni Ducha 
			svatého překonávali svou žádostivost a hřích a tak očekávali 
			slavnost velikonočních tajemství. V nich jsme dostali počátek Tvého 
			života, v nich rosteme k plnosti Tvého synovství skrze našeho Pána, 
			Ježíše Krista. Skrze něho Tě chválíme a se všemi nebeskými zástupy 
			zpíváme píseň o Tvé slávě a voláme: Svatý, Svatý, Svatý…    
			 
			Preface velikonoční pro dobu od Hodu Božího 
			velikonočního včetně  
			
				- 
				
K: Vpravdě je důstojné a správné, dobré a 
			spasitelné, svatý Otče, všemohoucí věčný Bože, aby se v tomto 
			dnešním čase radovala celá země. Veselme se i my, když vzpomínáme na 
			naše doby temnoty. Tento čas je čas blahoslavený, ve kterém se 
			snoubí nebesa i země a božské s lidským. Toto je ten čas, ve kterém 
			Kristus zlomil pouta násilí, když se sám nepoddal ani zlobě ani 
			slabosti. Ta přepodivná láska: dát vlastní život za své bližní. A 
			proto, pojďme za ním a odložme přitom lež i zlost, hrubost i 
			slabost. Povznesme svá srdce k Boží lásce, ať radostným zpěvem zní 
			nejen tento chrám (sbor), nýbrž i naše domovy a celý náš svět, když 
			se všemi nebeskými zástupy zpíváme píseň o Tvé slávě a voláme: 
			Svatý, Svatý, Svatý…   
			 
			Preface pro liturgické mezidobí:  
			
				- 
				
K: Vpravdě je důstojné a správné, dobré a spasitelné, svatý Otče, 
			všemohoucí věčný Bože, abychom Ti vždycky a všude dobrořečili za to, žes nás nikdy neopustil – ani v dobách temna, pronásledování – ani v 
			dobách našeho vlastního bloudění. Z nicoty jsi nás vždycky zase 
			uvedl v život. Učinil jsi nás svědky velkých věcí Tvé slávy. Vpravdě 
			je spravedlivé, abychom vždy a všude Tobě radostně děkovali za 
			jednorozeného Tvého Syna, Ježíše Krista, našeho Pána, že z nízkosti 
			našich vášní nám opět a opět ukazuje pravou cestu do Tvého 
			Království věčné blaženosti. Vpravdě je dobré a spasitelné v Duchu 
			svatém zpívat Tobě, Bože, vděčné chvály. Duch svatý, Utěšitel, nám 
			dává sílu k činům a pozvedá nás do nebeského Království. Za to vše a 
			všecka jiná dobrodiní i za vše, co je skryté, se všemi nebeskými 
			zástupy zpíváme Tobě, Trojjediný Bože, píseň o Tvé slávě a voláme: 
			Svatý, Svatý, Svatý…   
			 
			Preface v den M. Jana Husa a 
			Jeronýma Pražského:  
			K. Farský uvedl v prefacích husitský chvalozpěv 
			z „Voltářní knihy Adama Táborského“.  
			
				- 
				
K: Všemohoucí věčný Bože, jenž 
			jsi naší zemi dal tuto slavnost věrných Čechů, a který jsi naši zemi 
			posvětil jejich velebnou a svatou krví, neboť oni Tvou svatou pravdu 
			milovali. O Tobě pravověrně svědčili a raději zemřeli, než aby se 
			Tvé pravdě a Tobě zpronevěřili: Svatý Mistr Jan Hus a svatý Jeroným 
			byli oba zapáleni ohněm, který dáváš Ty. Proto se pozemského ohně 
			nebáli, ale za modliteb a za veselého zpěvu jej podstoupili. 
			Blahoslavení a věrní Čechové, kteří jste pro krev Ježíše, našeho 
			Pána, zemřeli a smrti se nezalekli, neboť se již radujete a nás 
			Čechy vyvádíte z bezradnosti a strachu! Jste šťastní, neboť skrze 
			mučednictví jste se zrodili v Království nebeském s pomocí Ježíše 
			Krista, našeho Pána. - Také my se připojujeme k jejich chvalozpěvu a 
			se všemi nebeskými zástupy zpíváme píseň o Tvé slávě a voláme: 
			Svatý, Svatý, Svatý…   
			 
			
			  
			Blansko – Husův sbor  
			  
			Na konci preface kněz sepne ruce a spolu s 
			lidem zpívá:  
			Svatý (Sanctus):  
			
				- 
				
K+O: Svatý, Svatý, Svatý Hospodine zástupů. 
			Plná jsou nebesa i všecka země Tvé slávy. Sláva Ti na výsostech! Ale 
			požehnaný též, jenž přichází tu k nám Tvým jménem. Sláva Ti, sláva 
			Ti na výsostech.   
			 
			Eucharistická modlitba (kánon, anafora)  
			Zde obecná podle Hippolyta (doplněna o 
			Farského vzpomínky) - jinak dle lit. doby; jedná se o nejstarší 
			dochovanou eucharistickou modlitbu církve, tzv. anaforu mučednické 
			církve Kristovy – církve tolik blízké husitství. (Hippolyt zemřel 
			mučednicky na Sardinii v roce 235 po Kristu spolu s biskupem 
			Poncianem.)  
			
				- 
				
K: Děkujeme Ti, Bože, náš Otče, skrze Tvého 
			milovaného Syna, Ježíše Krista. Poslal jsi nám jej, když se naplnil 
			čas, jako Spasitele a Vykupitele a jako posla Tvé svaté vůle. On, 
			Tvé věčné Slovo, je s Tebou nerozlučně spojen. Skrze něj jsi všechno 
			stvořil a viděl jsi, že je to dobré. On se stal skrze Ducha svatého 
			člověkem, narodil se z Marie, a Tys nám ho zjevil jako svého Syna.
			Aby naplnil Tvou vůli a shromáždil Tvůj svatý 
			lid, rozepjal v bolesti své ruce a ty, kdo v Tebe věří, vykoupil z 
			utrpení. Dobrovolně se vydal na smrt, aby smrt zbavil moci. Zlomil 
			pouta zla, odvrátil naši záhubu a zvěstoval vzkříšení.   
			 
			obec povstane kněz má sepnuté ruce  
			
				- 
				
K: Neboť 
			když Pán Ježíš seděl s apoštoly svými naposled a své dílo lidstvu 
			zpřítomnit chtěl pro věky budoucí: Vzal chléb (bere chléb), děkoval za něj, 
			lámal a rozdával jim jej. VEZMĚTE A JEZTE Z NĚHO VŠICHNI. TOTO JE 
			TĚLO MÉ, KTERÉ SE DÁVÁ ZA VÁS! !!!   
			 
			
			  
			Blansko – Husův sbor, pozdvižení kalicha.
			 
			  
			z kalichu sejme pokrývku (pallu)  
			
				- 
				
K: Pak i kalich s vínem (bere kalich) po 
			večeři vzal, aby zůstavil nám smysl svého životního utrpení a v 
			srdce vštípil přesvědčení, že se má člověk jeden druhému obětovat a 
			pít z kalicha života sladké i trpké, příjemné i odporné. S 
			požehnáním jim z něho dával pít: TENTO KALICH JE TA NOVÁ SMLOUVA V 
			KRVI MÉ, KTERÁ SE VYLÉVÁ ZA VÁS. TO ČIŇTE NA MOU PAMÁTKU!   
			 
			kalich 
			přikryje pokrývkou (pallou)  
			O: Amen. Kdekoli shromáždí se dva nebo tři ve 
			jménu mém, tam já, tam já jsem vprostřed nich. chvíle ticha  
			
			chvíle ticha  
			obec se posadí; kněz má sepnuté ruce  
			
			Prosby za Ducha svatého (epiklese): kněz má 
			rozepjaté ruce  
			
				- 
				
K: Děkujeme Ti, Bože, že smíme stát před 
			Tebou a můžeme Ti sloužit. A prosíme Tě: Sešli svého svatého Ducha 
			na tyto dary i na svou církev a shromáždi ji v jednotě u svého 
			stolu. Posiluj ji svým Duchem ve víře v Tebe skrze svého Syna, 
			Ježíše Krista, kterého jsi nám daroval.   
			 
			
			  
			Rudice - kaple, za Stolem Páně 
			Vzpomínka na živé i zesnulé (memento):  
			
				- 
				
K: Pamatuj, Bože, na svou církev, veď ji k 
			dokonalosti lásky v jednotě s naším patriarchou N , naším biskupem N 
			, a se všemi, kdo jsou pověřeni, aby v Tvé církvi konali službu. Pamatuj, Bože, na své služebníky a 
			služebnice, které Ti dnes připomínáme ( Pamatuj dnes zvláště na N )
			V připomínce Ježíšovy svaté oběti a jeho 
			díla, vzpomeňme také na ty, kteří sjednoceni s ním ve svém životě, 
			předešli nás již ve víře na věčnost. (Vzpomeňme na N .) Vzpomeňme i všechny ostatní, vzpomeňme svatou 
			pravdu mučedníků N , vyznavačů N , Matku Ježíšovu Marii, vzpomeňme 
			tyto všechny, abychom věrně hospodařili se zděděnou hřivnou jejich 
			životního díla a abychom ji rozhojněnou odkázali budoucím. Těm všem 
			a všem věrným zesnulým přej, Pane, odpočinutí.   
			 
			chvíle ticha a pak kněz zvolna pokračuje, 
			drží paténu a kalich pozdvihnuty  
			
				- 
				
K: Skrze Něho a s Ním a v Něm je Tvoje všechna 
			čest a sláva, Bože, Otče všemohoucí, v jednotě Ducha svatého po 
			všechny věky věků. Amen.   
			 
			Přijímání (Communio)  
			Modlitba Páně: husitský nápěv z roku 1420, kněz má sepnuté ruce  
			
				- 
				
K: Vyslyš nás, nebeský 
			Otče! Avšak nikoli pro naši hodnost, která v nás není, ale pro 
			zásluhy Ježíše Krista, našeho Pána, z jehož příkazu k Tobě takto 
			společně voláme:   
			 
			Kněz má při modlitbě rozepjaté ruce, obec 
			povstane  
			
				- 
				
K+O: Otče náš, který jsi v nebesích, posvěť 
			se jméno Tvé, přijď Království Tvé! Buď vůle Tvá jako v nebi tak i 
			na zemi! Chléb náš vezdejší dej nám dnes a odpusť nám naše viny, 
			jako i my odpouštíme našim viníkům. A neuveď nás v pokušení, ale 
			zbav nás od zlého. Neboť Tvé je Království i moc i sláva na věky. 
			Amen.   
			 
			Lámání (zpřítomnění golgotské oběti):  
			Lámání bylo v době Farského nad kalichem. 
			Dnes u řím. kat. nad paténou. Celý smysl této části je v symbolickém 
			znázornění (a tak reálného zpřítomnění!) smrti a vzkříšení Ježíše 
			Krista – čili jeho oběti. Smrt je rozlomení, zmaření hostie. 
			Položení Krista do hrobu znázorňuje pravá půle hostie položená na 
			paténě. Vzkříšení je vhození malé částečky z rozlomené levé půle 
			hostie do kalichu – „oživení“. Následné složení obou rozlomených 
			půlí hostie, jejich ukázání, symbolizuje opět neporušené vzkříšené 
			tělo Ježíše Krista.  
			kněz odkryje kalich, vezme velkou hostii do 
			výše prsou a za zpěvu ji uctivě pozvedá  
			
			  
			Blansko- Husův sbor, pozdvižení hostie 
			
				- 
				
K: Chléb živý, Bože,   
				- 
				
O: dal´s nám v Ježíši 
			Kristu, Pánu našem.   
				- 
				
K: K slávě své a k naší spáse. Láme se nám 
			zaslíbený ten chléb nebeský,   
			 
			láme hostii na dvě části, pravou část položí 
			na paténu, levou půli hostie drží v levé ruce a pokračuje  
			
			kněz odlomí z levé půle hostie malou částečku 
			a vhodí ji do kalichu, zbylou levou půli hostie přiloží na paténu k 
			pravé části; přikryje kalich pokrývkou (pallou) – nepřikrývá, 
			nenásleduje-li "Pozdravení pokoje";  
			Pozdravení pokoje 
			možno vložit; pokoj 
			plyne z Kristovy oběti, která je zde zpřítomněna lámáním chleba 
			Takto bylo na tomto místě v misálu CČS z r.1920.  
			
				- 
				
K: Pane Ježíši Kriste, Tys řekl svým 
			apoštolům: Odkazuji vám pokoj, svůj pokoj vám dávám. Nehleď tedy na 
			naše hříchy, ale na víru své církve, a podle své vůle ji naplňuj 
			pokojem a veď k jednotě. Neboť Ty žiješ a kraluješ na věky věků. 
			Pokoj Páně ať zůstává vždycky s vámi. rozepjaté ruce J/K: Pozdravte 
			se navzájem pozdravením pokoje. věřící i duchovní za Stolem Páně se 
			mezi sebou navzájem pozdraví podáním ruky a slovy „pokoj s tebou“ či 
			podle zvyku obce Modlitba před přijímáním:   
				- 
				
K: Vyslyš nás, Pane Ježíši Kriste, z trůnu 
			věčné slávy své a přijď a posvěť nás! Ty sám nás učiň hodnými 
			přijmout přečistou svátost chleba a kalicha v účastenství s Tebou.
				  
			 
			Beránek Boží (Agnus Dei):  
			kněz sejme z kalichu pokrývku (pallu), byl-li 
			kalich přikryt, ukáže shromážděnému lidu hostii a říká:  
			
				- 
				
K: Hle, Beránek Boží, který snímá hříchy 
			světa. Skláníme se před Tebou ve svaté úctě a doznáváme i prosíme:
				  
				- 
				
K+O: Pane, nejsme hodni, abys vešel k nám, 
			ale řekni jenom slovo a uzdraveny budou duše naše. říká se třikrát; 
			kněz drží v levé ruce obě poloviny velké hostie, pak čte antifonu
				  
			 
			Antifona k přijímání (výzva) – z misálu  
			
			Zpěv k přijímání (Požehnaný…):  
			Následující zpěv lidu i kněze symbolicky vítá 
			přicházejícího vzkříšeného Ježíše Krista do společenství obce, které 
			se On zpřítomňuje.  
			Za zpěvu jde kněz s přisluhujícími s okřínem 
			(paténou) a kalichem od Stolu páně k lidem.  
			
			Přijímání (communio):  
			Kněz podává věřícím omočenou hostii v kalichu 
			se slovy: Kristus Pán s tebou, bratře (sestro). Během přijímání 
			zpíváme společnou píseň, nebo jemně preludují varhany.  
			Kněz přijímá jako poslední se slovy:  
			
			
			  
			Blansko, přijímání Večeře Páně 
			  
			Po přijímání kněz říká: K: Kristus se dotkl 
			našich srdcí. Kéž odstoupí od nás naše nepravosti a viny naše jsou 
			zahlazeny. Nalije se do kalichu zbytek vody Skvěj se, 
			Jeruzaléme, a jásej, Sione, že sláva Hospodina, Tvého Boha, vzešla 
			nad tebou. Neboť hle, Král tvůj navštívil tě slavný, Beránek náš 
			čistý přišel k tobě. Nechť kraluje.  
			Jáhen, přisluhující nebo kněz smete utěrkou 
			(purifikatoriem) drobty z patény do kalichu, vypláchne vnitřní stěny 
			a obsah vypije; kalich vytře utěrkou (purifikatoriem) a postaví jej 
			na oltář; potom přeloží na kalich utěrku (purifikatorium), na ni 
			paténu, na ni pokrývku (pallu) a na ni složený korporál.  
			po vyčištění kněz říká: 
			 
			
			Modlitba po přijímání (postcommunio):  
			kněz má rozepjaté ruce  
			
			Modlitba po přijímání - z misálu  
			
			  
			Blansko kaple, modlitba po přijímání 
			Krátká sdělení:  
			- biblická hodina - mládež, děti - úřední 
			hodiny farní kanceláře (zpovědi, přípravy na svátost křtu, 
			manželství…) - různé sborové akce náboženské obce (farnosti), 
			diecéze či celé církve - možno vyzvat k modlitbám za konkrétní 
			potřebu (modlitební týden aj.)  
			Závěrečné obřady 
			Požehnání: duchovní žehná vztaženýma rukama; obec 
			povstane  
			
			Obec usedne  
			Píseň (4. sloka)  
			
			
			  
			Blansko, loučíme se před kostelem 
			  
			Rozložení liturgického náčiní na oltáři: Převzato z Tuháčkova misálu pro Církev 
			československou.  
			Liturgické barvy:  
			Liturgické barvy mají symbolický význam pro 
			život víry. Pomáhají lépe si uvědomovat liturgický čas církve a tak 
			i čas pro svou spásu. Symbolika barev patří k člověku a je na něm, 
			do jaké míry ji bude chtít využít v církvi a pro církev, avšak v 
			souladu i s řády církve.  
			bílá barva (radost, sláva) vánoční, 
			velikonoční, o slavnostech a svátcích Páně, Marie, andělů a svatých 
			svědků Páně - kromě mučedníků; fialová (pokání, obrácení) doba 
			adventní a postní, pohřební (jako černá); černá (pohřební - jako 
			fialová); červená (oheň - svatý Duch a krev) na Květnou neděli, 
			Velký pátek, při bohoslužbách ke cti Ducha svatého a o svátcích 
			mučedníků (Mistr Jan Hus, Jeroným Pražský...)  
			Orientačně další barvy, které církve 
			používají: zelená (naděje) výhradně o nedělích a o všedních dnech 
			liturgického mezidobí; růžová (radost uprostřed kajícího období) 
			pouze pro dva dny církevního roku: 3. neděli adventní a 4. neděli 
			postní  
			Výňatek z bohoslužebného řádu CČSH (z 
			historie):  
			bohoslužebná kniha 1952 (s pozn. z řádu 1971) 
			má tato ustanovení: - liturgii konat kdykoliv (a kdekoliv na vhodném 
			místě - 1971) - texty recitovány (čteny – 1971) či zpívány nahlas - 
			účast lidu nevylučovat - liturgie nemá trvat déle než hodinu - 
			klekání všude nahrazeno povstáním (zpravidla pokleknutí nahrazujeme 
			povstáním – 1971) - talár černý s kalichem (1921 odhlasována bílá 
			rocheta) - štóla barvy (základní barvy – 1971) bílé nebo světlé 
			předepsaného tvaru; černá štóla jen o pohřbech (jáhen o pohřbech se 
			svolením svého faráře také) - ubrus stolu Páně barvy jasné, může být 
			bílý (je bílý - 1971) - jiné liturgické tvary jen pro zvl. 
			příležitosti či účely (v souladu!)  
			D = duchovní (společný název), K = kněz, J = 
			jáhen, L = lektor, O = obec; strofy naznačují možný dialog se 
			spolusloužícím (koncelebrantem)  |