| 
			 
		O nás Historie farnosti 
			
			
			 Církev Československá vznikla po vánočních 
			bohoslužbách L.P. 1919 vyhlášením 8. ledna L.P. 1920. V různých 
			místech zapustila svoje kořeny. Náš kraj, na boskovicku evangelický, 
			na blanensku v blízkosti římsko-katolických poutních míst Sloup, 
			Křtiny, Vranov, byl téměř mimo vliv reformních snah v církvi. Ač ve 
			Žďárné tehdejší farář sloužil české vánoční bohoslužby, přece zde 
			naše církev nevznikla. Z přifařené obce Rudice pocházel jeden z 
			prvních duchovních naší církve Rudolf Juřina. Kdykoliv se do Rudice 
			či Jedovnic o prázdninách vracel k příbuzným, vždy tam rád sloužil 
			bohoslužby. První věřící se k Církvi Československé v 
			Blansku hlásili v roce 1922 a v roce 1923 bylo rozhodnuto konat 
			první českou mši. Slavný okamžik nastal v listopadu 1924, kdy 
			za účasti více jak 800 věřících, sympatizantů i zvědavců byla v 
			sokolovně bohoslužba sloužena.  
			Od roku 1925 byly v sokolovně pravidelně 
			slouženy bohoslužby 2x měsíčně ve velkém sále pro 150 až 200 
			věřících. V roce 1928 došlo ke schválení samostatné farnosti státem 
			a 1. 5. 1929 byl v Blansku v sokolovně slavnostně instalován první 
			blanenský farář JuDr František Náhlík.Sloužil rozsáhlé farnosti 
			mající téměř 2000 věřících nejen v Blansku, ale i v dalších obcích 
			většiny okresů Blansko a Boskovice. Spolu se svou manželkou 
			vyučovali náboženství na 26 školách, celkem přes 300 dětí.  
			Po postavení kostela bylo slavnostní 
			rozloučení s bohoslužbami v sokolovně a od té doby se bohoslužby, 
			křtiny, svatby, pohřby konaly v kostele. Bohatá kulturní činnost 
			potom v sále školy naproti kostela, či akademie opět v sokolovně. Od 
			roku 1938 byli v Blansku farář JuDr. František Náhlík a duchovní ThB. 
			František Černý, který se stal 1. 9. 1939 farářem, a blanenský rodák 
			František Nygrýn duchovním. Při obsazení duchovní správy farářem a dvěma 
			duchovními byly bohoslužby již pravidelně konány nejen v dosavadních 
			místech Blansko - kostel; Rudice, Žďár, Rájec, Boskovice a Velké 
			Opatovice ve školách, ale i na dalších místech, a to v Jedovnicích, 
			Olomučanech, Černé Hoře, Letovicích, Lysicích, Křtinách a 
			Sebranicích.  
			Ve válečných dobách byla v blanenské farnosti 
			bohatá kulturní činnost. Národní Církev Československá se stala 
			dobrým přístavem uprostřed hrůz, neklidu a válečného běsnění. Pravidelně se konaly bohoslužby, křtiny, 
			svatby, pohřby a duchovní večery. Mimo to byl v činnosti pěvecký a 
			recitační soubor více jak padesáti dětí vedený bratrem farářem Fr. 
			Černým za pomoci řídícího učitele Bohumila Kráčmara. V národních 
			krojích u příležitosti slavností, akademií atd. fungoval tento sbor 
			až do zákazu činnosti v roce 1951. Chrámový smíšený sbor dospělých 
			řídil řídící učitel Emilián Blažek; ženský pěvecký sbor potom 
			Drahomíra Kellerová.  
			Výborně fungující jednota mládeže vedená 
			Pavlem Plchem sdružovala mladé ke kulturně duchovnímu programu.  
			Když v roce 1947 dosáhl počet věřících Církve 
			československé v samotném Blansku 600, rada starších začala uvažovat 
			nad stavbou většího kostela (dochovalo se několik verzí plánů) a 
			prostorné farní budovy. Rok 1948 však zlomil tyto plány. Až do roku 1957 se dařila práce s dětmi a v 
			pěveckém sboru. Mládež pohasla úplně a duchovní správce konstatuje, 
			že v roce 1961 není ani jediné dítě přihlášené do náboženství.  
			Dospělí navštěvují hojně poutavé biblické 
			hodiny s bohatým programem. Bratru faráři Chaloupkovi se v roce 1968 
			podaří na deset let obnovit v malé míře vyučování dětí a mladých, 
			pořádá několikrát v roce autobusové zájezdy pro věřící do různých 
			koutů vlasti. V létech normalizace však nastává větší útlum na všech 
			rovinách života farnosti. I přes snahu faráře lze konstatovat větší 
			úpadek než v létech padesátých.  
			Na konci osmdesátých a přelomu devadesátých 
			let se objevují první známky zlepšení. Ti, kteří nesli církev po 40 
			roků útlaku, pomalu umírají, ale objevují se noví v podstatě všech 
			generací.  
			Bolestí zůstává předávání víry v tradičních 
			rodinách v církvi, naproti tomu církev roste z věřících mimo tuto 
			tradici. Různé aktivity, bohatá činnost duchovní, poutě, farní dny, 
			kulturní pořady a programy, dávají od roku 2000 prostor k velkému 
			oživení. Lze říci, že farní společenství se stává rodinou s láskou 
			přijímající mnohé nové příchozí.  
			„Kéž Pán nedá zahynouti nám, ni budoucím." 
			 |